Модуль 9. Критична педагогіка > Конспект
У 60-х роках минулого століття з’ясували, що школа не сприймає кожну дитину як унікальну особистість і, відповідно, не розвиває її. А лише пристосовує учнів до вже існуючих у суспільстві соціальних відносин, прищеплює покірність і «споживацький стиль життя». Школа нав’язує вже «написані» соціальні ролі та конструює «під них» поведінкові шаблони.
Критична педагогіка аналізує все, що відбувається у шкільному класі та закликає негайно подолати менторську систему взаємодії між педагогом і учнівством на користь партнерських відносин і діалогу. Для критичної педагогіки шкільний клас – це система ієрархій, які вона наполягає зруйнувати. А також закликає подолати стереотипне бачення, дискримінацію та будь-які нерівності. Школа повинна навчитися висловлювати щиру повагу до розмаїття індивідуального дитячого досвіду.
Як стверджує критична педагогіка, найпотрібніша навичка сучасного педагога – це критичний погляд.
«Прихований навчальний план» сучасної школи з точністю передає меседжи панівної культури. Цей план виконує її «доручення» та фактично відтворює гендерну нерівність суспільства на рівні школи і за безпосередньої участі школи.
Альтернатива таким вчительським стереотипам і дискримінаціям у класі називається «гендерна чутливість».
Гендерна чутливість – це здатність усвідомлювати і реагувати на гендерні стереотипи і прояви гендерної дискримінації, діяти відповідно до принципів гендерної рівності.
Для опанування гендерночутливого викладацького стилю нічого не треба робити спеціально, він не є чимось паралельним до вчительської роботи. А навпаки – органічно вплітається у професійну повсякденність.
Немає коментарів:
Дописати коментар